Autor Wiadomość
Waldemar Sykosz
PostWysłany: Nie 17:13, 04 Paź 2009    Temat postu:

W Zbrosławicach w czasie wojny równierz działała szkoła szybowcowa.
Pozdrawiam.
Gość
PostWysłany: Czw 20:50, 01 Paź 2009    Temat postu:

Artykuł o szkole szybowcowej jest w 3 numerze(str. 19) magazynu Nowe Zagłębie. Można sobie go ściągnąć ze strony internetowej magazynu Grey_Light_Colorz_PDT_15 Tekst powstał dzięki fachowej wiedzy Kazimierza Rauchfleischa.


Strona stowarzyszenia PARCINA:

www.parcina.com.pl


Strona magazynu Nowe Zagłębie:

http://www.nowezaglebie.pl/
Gość
PostWysłany: Czw 20:47, 01 Paź 2009    Temat postu: Szkoła szybowcowa na Parcinie

Ruiny szkoły szybowcowej znajdują się na wzgórzu Parcina w Grodźcu. Była to pierwsza i jedyna szkoła szybowcowa w Zagłębiu Grey_Light_Colorz_PDT_15 Powstała w okresie dwudziestolecia międzywojennego a zakończyła swoją działalność po drugiej wojnie światowej. Szkolili się tam przyszli polscy i niemieccy piloci. W czasach PRL-u szkołę zamknięto a hangar zamieniono na mały PGR. Stowarzyszenie PARCINA zajmuje się zbieraniem informacji i pamiątek związanych z grodziecką szkołą szybowcową. Prezesem stowarzyszenia jest Kazimierz Rauchfleisch.


A oto historia hangaru szybowcowego na podstawie dostępnych dokumentów opracowana przez Kazimierza Rauchfleischa (5 lipca 2007 r.)


1929-1930 - Powstanie Klubu Sportowego "Solvay" przy Cementowni Grodziec oraz Kola LOPP (Liga Ochrony Powietrznej i Przeciwgazowej)

05.01 1934 - Założenie Kola Szybowcowego przy LOPP Cementowni "Grodziec"

1934 - Przystąpienie do budowy szybowca szkolnego CWJ i powstanie Komitetu Budowy Hangaru na Wzgórzu Parcina. W Fundacji działa: inż. Turski, Frasunkiewiicz i dyr. Cementowni Grodziec inż. Mieczysław Zarebski

05.05.1934 - Rejestracja Szybowiska na Wzgórzu Parcina i budowa szopy drewnianej do przechowywania szybowca CWJ - Skaut. Rozpoczęto prace wstępne przy budowie murowanego hangaru szybowcowego. Inwestycje rozłożono na dwa lata. Hangar powstał wh technologii żelbetonów i cegły klinkierowej. Hangar budowano z funduszy społecznych i dotacji Cementowni "Grodziec"

Maj 1936 - Oddanie Hangaru do użytkowania Kołu Szybowcowemu w Grodźcu. Zarejestrowanie szybowiska na Parcinie przez Ministerstwo Komunikacji i wpis do Krajowego Klubu Szybowcowego i zmiany nazwy na Szkolę Szybowcową w Grodźcu.

1936-1939 - szkolenie szybowcowe do kategorii "B"

1940 - Rejestracja szybowiska w Grodźcu do sieci Szkol Szybowcowych Luftwaffe. Przydział do grupy - Dora 6. Numer Szkoły Szybowcowej 34.

1940 - 1945 - Szkola szkoli pilotów na potrzeby Luftwaffe.

20 lub 22 lipiec 1945 - Oficjalne otwarcie Szkoły Szybowcowej po wyzwoleniu Polski. Przejęcie Szkoły z mieniem poniemieckim pod komendę WKU Sosnowiec. Szkolenie pilotów na potrzeby lotnictwa polskiego.

1949 - Zamkniecie działalności szkoły szybowcowej przez Ministerstwo Komunikacji. Zmiana profilu szkolenia w aeroklubach.

1950 - Próba adaptacji opuszczonego hangaru przez Ligę Lotnicza pod świetlicę i pracownie modelarska.

1950 - 1960 - Hangar jest niezagospodarowany

1960 - Adaptacja hangaru na potrzeby chowu bydła rogatego i trzody chlewnej.

1970 - 1976 - Hangar służy jako składowisko zbóż

1976 - 1983 - Hangar przeznaczony na składowanie sprzętu rolniczego

1983 - PGR Grodziec grunty rolne wraz z hangarem na Parcinie przekazuje miastu.

1989 - Początek dewastacji hangaru przez okoliczna ludność.

1994 - Z Hangaru pozostają tylko ściany. Proces dewastacji trwa nadal...




Źródło:
1. Roczniki i sprawozdania Aeroklubu Śląskiego. Zbiory Biblioteki Wojewódzkiej w Katowicach.
2. Bolesław Ciepiela "Grodziec Wczoraj i Dziś" cz. III
3. Relacje pisemne świadków zdarzeń w posiadaniu Autora tekstu.






Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group